Znajdź swój szlak Znajdź swój szlak Author
Title: Gdzie jest problem? - Tam gdzie emocje.
Author: Znajdź swój szlak
Rating 5 of 5 Des:
Super technika do wykorzystania przy konfliktach , czy to z dziećmi czy z dorosłymi. Najpierw sprawdzamy, która strona ma emocje i to ...


Super technika do wykorzystania przy konfliktach, czy to z dziećmi czy z dorosłymi.

Najpierw sprawdzamy, która strona ma emocje i to jest wskaźnikiem co robić dalej. Bo po tej stronie gdzie są emocje, tam jest problem, którym trzeba się zająć.


                     :( są emocje to tu jest problem             :) spokój


1 wariant: Ja jestem spokojna a druga strona ma emocje czyli to ona ma problem i to ona musi ten problem rozwiązać. Nie możemy tego zrobić za nią, ale zamiast czuć się atakowani, możemy być przy tej osobie w postawie spokojnej akceptacji dla jej emocji. Pamiętajmy, że wszystkie emocje są w porządku, dopiero to co z nimi robimy, może już w porządku nie być.


                        :( emocje                   :) widzę twoje emocje, jestem przy tobie


Instrukcja obsługi osoby z emocjami

1.Wysłuchaj z uwagą, bez przerywania.

2.Kontroluj byś nie przejął emocji tej osoby. Nie angażuj się emocjonalnie. Zachowanie racjonalnego umysłu daje osobie w emocjach poczucie bezpieczeństwa, że ty też nie stracisz głowy.

3.Potwierdź,że rozumiesz jej emocje bez oceniania ich i sytuacji.
„Widzę, że jesteś zła/ smutna”

4.Na pytania o radę, odpowiadaj spokojnie
„A co Ty chcesz z tym zrobić ? ”
„Jak Ty byś chciała to załatwić ? ”
"Jaki masz pomysł na rozwiązanie tej sytuacji?"


5.Nie dawaj rad, bo ona poczuje się głupsza
Nie oceniaj, bo on poczuje się jak uczeń
Nie pocieszaj, bo ono poczuje się ofiarą


6. Gdy osoba atakuje cię słownie, nie daj się wciągnąć w dyskusję
„To nie dotyczy tej sytuacji ."

7. Bądź przy niej w postawie spokojnej akceptacji dla jej emocji, a ona sama znajdzie rozwiązanie dobre dla siebie.
                                              ------------------------------------

2 wariant - Druga strona jest spokojna a ja mam emocje - własne emocje wskazują, że jakaś moja potrzeba nie została zaspokojona, więc muszę zadbać o siebie i tę potrzebę.


       :) spokój            :( ja mam emocje czyli jakaś moja potrzeba jest niezaspokojona


Instrukcja obsługi własnych emocji

1.Przerwij kontakt ze źródłem bodźca – WYJDŹ!
„ muszę wyjść do łazienki”

2.Oddychaj głęboko, co zmniejszy stres i nazwij swoje emocje
„Jestem zła”

3.Sformułuj co potrzebujesz w tej sytuacji.
„potrzebuję, by ustalano ze mną datę wyjazdu”

4.Wróć i powiedz to drugiej osobie.
„Jestem zła, ponieważ nie ustaliłeś ze mną daty wyjazdu. Potrzebuję, abyśmy wspólne wyjazdy planowali razem i proszę, aby następnym razem tak było.”

5.Gdy druga osoba się broni, nie daj się wciągnąć w kłótnię. Powtarzaj w kółko metodą zdartej płyty - „Proszę, byś ustalał ze mną terminy wspólnych wyjazdów” i nie wchodź w inne sprawy".
                                 
                                          ------------------------------------------

3 wariant - Obydwie strony mają emocje – pomocna tu będzie technika negocjacji.


1. postaraj się wyjść i uspokoić emocje, wiadomo, że w emocjach nic się nie ustali.

2. obie strony mają niezaspokojoną jakąś potrzebę, trzeba ją nazwać.

3. burza mózgów- co możemy zrobić, aby zaspokoić te potrzeby oddzielnie.

4. patrzymy co można ew. połączyć.


Taki książkowy przykład:

On: ja chcę na urlop w góry
Ona: a ja chcę nad morze

Dlaczego chcecie w te miejsca?

On: lubię spacerować po lesie
Ona: lubię się opalać na plaży.

Czy jest jakieś miejsce, gdzie można spacerować po lesie i się opalać jednocześnie?

Oni: jedziemy na Mazury.

W ten sposób obie strony będą miały zaspokojoną swoją potrzebę
i to nie jest kompromis, ponieważ kompromis byłby wtedy, gdyby ustalili, że spędzą jeden tydzień w górach a drugi nad morzem, czyli każda ze stron coś musiałaby poświęcić.


Szkolenie z którego są te notatki, było na podstawie książki Adele Faber, Elaine Mazlish - "Jak mówić, aby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły."

 
Top