Znajdź swój szlak Znajdź swój szlak Author
Title: 5. Wyspa Malta w 1 połowie stycznia
Author: Znajdź swój szlak
Rating 5 of 5 Des:
  W 1 połowie stycznia na Malcie jest spacerowo . tak jak u nas w kwietniu. Styczeń na Malcie to początek maltańskiej wiosny.   Temperatura...

W 1 połowie stycznia na Malcie jest spacerowo. tak jak u nas w kwietniu. Styczeń na Malcie to początek maltańskiej wiosny.

Temperatura w prognozach 14-17 stopni w cieniu a w słońcu różnie. Czasem jest pełne słońce i błękitne niebo ale wieje wiatr i odczuwalna jest niższa, a czasem pełne zachmurzenie ale bez wiatru i jest bardzo ciepło. Generalnie najlepszy ubiór na ten czas to koszulka, polar i bezrękawnik, aby dostosować się do temp, bo zmienia się w ciągu dnia.

Są też takie chwile koło południa gdy nie wieje, kiedy można spacerować w samej koszulce.

Może też być tak. Na szczęście na Malcie nie pada długo. Padało głównie w nocy i raz z 2 godz. po południu.

Tak jak u nas wiosną pogoda może być różna. I problemem nie jest deszcz tylko wiatr.

Jak jest w 1 połowie listopada link tutaj,

jak w 2 połowie listopada link tutaj

Właściwie są tu 2 pory roku: lato i wiosna.

Jeśli latem  w temp 50 stopni Malta wygląda jak wypalona pustynia,

to naszą zimą jest tu bardzo zielono bo to maltańska wiosna. Trwa od grudnia do maja.

Malta ma kształt rybki z ogonkiem, oczkiem tam gdzie stolica i pyszczkiem koło wioski rybackiej

Miejski hotel db San Antonio &spa w St. Paul Bay  ma świetną lokalizację, jest przy głównej ulicy, obok jest  dworzec autobusowy i promenada nad morzem. W razie deszczowej pogody jest w nim co robić. Jest basen kryty, sauna, siłownia, nauka tańca i bary z drinkami. Opis hotelu link tutaj

Buggiba, Qawra, St Paul Bay - to miejscowości leżące tak blisko siebie, że tworzą jeden organizm na półwyspie.

Dla tych co nie lubią czytać:

1. atrakcje wokół hotelu: przepiękna, długa promenada wokół półwyspu, którą w jedną stronę dojdziemy do zatoki Xemxija, a w drugą do Solin, mała świątynia megalityczna  obok w hotelu Dolmen (1) Fabryka czekolady (2) ścieżka Solina Natura (3) park Kennedy'ego (4) Soliny (5) Ptasi rezerwat (6) Oceanarium (7)

Dworzec jest 2 min od hotelu i dojedziemy do:

• 2. stolica Valletta - 1 godz - link tutaj
  • 3. Mellieha 20 min -kościół na skale, duża plaża i czerwona wieża -  link tutaj i dalej Gozo lub Błękitna Laguna
  • 4. Rabat i miasto ciszy Mdina - 1 godz - link tutaj dalej Klify Dingli i Błękitna Grota
  • 5. wyspa Gozo 20 min autobusem i 30 min promem
  • 6. piękne zachodnie plaże - 30 min
  • 7. St. Julian i Sliema - 30 min - trasa przy morzu i spacer promenadą.
  • 8. Błękitna Laguna - 20 min autobus i 15 min łódka
  • 9. megality w Tarxien - 1,5 godz
  • 10. wioska rybacka Marsaxlock -2 godz

Bilet kosztuje 2 e i jest ważny 2 godz. z przesiadkami. Najlepiej mieć drobne, bo czytniki kart nie zawsze działają. opis wycieczek link tutaj

Jestem na Malcie już 3 raz i zaczynam szukać ciekawostek poza głównymi atrakcjami w przewodnikach. Główne atrakcje Malty opisałam link tutaj

Na półwyspie Saint Paul Bay oprócz spacerów przepiękną promenadą opisanych  tutaj  można  jeszcze  obejrzeć mniej znane miejsca:

Resztki megalitycznej świątyni (1), która  jest na terenie  hotelu Dolmen.

Znalezione  tu słupy można obejrzeć w Muzeum Archeologicznym w Valletcie. Więcej o megalitach na Malcie  link tutaj

Zaraz obok głównego placu jest sklepik ze słodyczami szumnie nazywany Fabryką Czekolady (2) Za szklaną szybą można zobaczyć jak się wytwarza czekoladki.

Na początku półwyspu od strony zatoki Salina Bay jest teren chroniony Salina Natura Rezerwat (3). Przyjemny spacer kładką wśród tutejszej przyrody.

Ze ścieżki wchodzimy do parku Kennedy'ego (4) z pomnikiem ku jego czci.

Dalej są dawne soliny (5) zbudowane przez Zakon Maltański w XVI w.

Po drugiej stronie drogi jest Rezerwat Ptaków (6). Są tam papugi, flamingi, sowy i inne. Wstęp 6 e.

Co robić tutaj jak pada?

Spacer po Oceanarium (7) czyli Narodowym Akwarium Malty. Warto mimo drogiego biletu, nie jest wielkie ale ładnie urządzone.

Mieści się pod ziemią, pod kopułą są kasy, sklepik i restauracja.

Jeśli kupimy bilety na stronie Akwarium przez internet to kosztuje dla dorosłego 12,60 zamiast 15,90e

Jest tu  tunel z rekinami i innymi rybami.

Mały tunel dla dzieci

To moja ulubienica :)

Jako poznanianka połączyłam zobaczenie 2 atrakcji w cenie jednego biletu 2 godzinnego, bo można się z nim przesiadać.

1. W Bugibba na dworcu wsiadamy w autobus 48 lub 45 do Valletty i wysiadamy w Mosta gdzie można zobaczyć największą kopułę opis tutaj .Potem wsiadamy w kolejny autobus 48 i jedziemy do stolicy. Z powrotem z nowym biletem wsiadamy na dworcu w stolicy w 45 i wysiadamy w Naxxar, gdzie jest piękny pałac Palazzo Parisio i ogrody. Po ich obejrzeniu wsiadamy znowu w 45 i jedziemy do Buggiba. czyli płacimy tam i z powrotem 2 x 2 e= 4 e a gdybyśmy każde miejsce oglądali osobno to 2 x 3 e=6 e

Buggiba - Mosta - 30 min - na zwiedzanie Mosty mamy 1 h i Mosta - Valletta -30 min
tak samo z powrotem Valetta - Naxxar - 30 min, na zwiedzanie pałacu i ogrodów Naxxar 1 h i Naxxar- Buggiba - 30 min. Na 1 bilecie musimy się zmieścić w 2 godz.

Ponieważ  widziałam już kopułę w Mosta, znalazłam obok kopuły na ulicy Saint Anna piękne miejsce do zdjęć takich typowo maltańskich.

Latem jak bardziej kwitnie krzew będzie jeszcze ładniej.

Obok jest drugie ładne wejście.

Wysiadając na końcu linii na dworcu w stolicy, idziemy jak zwykle do fontanny Trytona i skierujemy się w przeciwną stronę niż stolica -  do Floriany mojego odkrycia w tym roku, o którym niewiele piszą w przewodnikach.

Jest tu jedyny ogród botaniczny na wyspie i  największy plac z 76 spichrzami pod ziemią.

Zaczyna się Pomnikiem Niepodległości.

Dalej jest szeroka spacerowa promenada,

którą dojdziemy do 3 zabytkowych budowli: wieży wodnej pozostałości po akwedukcie, kościół i  dawny kościół metodystyczny,

teraz Robert Samut Hall. Był to pierwszy budynek gdzie zainstalowano żarówki na Malcie.

Obok jest jedyny ogród botaniczny na Malcie. Wstęp wolny. Roztaczają się z niego piękne widoki na okolicę.
Sa tu kolekcje roślin, stawy i fontanny, altanka z XVIII w i małe muzeum ogrodnicze.

Przed ogrodem jest dawne zejście do tunelu kolei. W latach 20 jeździło się z Valletty do Mdiny koleją. Odcinek ze stolicy do Floriany był pod ziemią.

Wracając do stolicy przechodzimy przez największy plac na Malcie św. Publiusza z jego kościołem przy placu. Publiusz to 1 biskup na Malcie. Był namiestnikiem Malty kiedy rozbił się tutaj św. Paweł i uzdrowił jego ojca.

Wielkie kamienie  na placu to pokrywy spichlerzy wydrążonych w skale. Było ich 76

Wracając z Floriany i idąc prosto jesteśmy już w stolicy- spacer po stolicy link tutaj

Jest jedno takie miejsce piękne do zdjęć nad brzegiem morza -  dom z niebieskimi oknami.

Schodzimy do niego po też fotogenicznych schodach

2.Druga oszczędna  trasa to  autobusem 221 z Bugibba do Mellieha co tam zobaczyć link tutaj. Dalej 101 spod hotelu Seabank przy plaży jedziemy zobaczyć plaże zachodnie Golden Bay i wracamy 223 do Buggiba

Do drugiej plaży idziemy górą , ładne widoki z góry.

Wiosna na Malcie w styczniu

Odkryłam jak zmniejszyć o 200 zł koszt przelotu już i tak tanimi liniami Ryanair.

Zapakowałam się w bezpłatny bagaż podręczny o wymiarach 40x25x20 do 5 kg

zamiast do płatnego 200 zł bagażu kabinowego o wymiarach 55x40x20 do 10 kg

i wszystko co potrzebne na 1 tydzień zmieściłam :)

Moje gadżety turystyczne: kostki do pakowania kompresyjne z 2 zamkami i nie wozimy powietrza.

Termos i czajnik w jednym. Gotuje wodę i trzyma temp do 6 h. Mały i poręczny. Ma 3 poziomy temperatury.

Gotuję wodę, wrzucam herbatę i mam :)

składany silikonowy kubek

Patent na dokumenty- włożyłam do plastikowych etui na identyfikatory i przyszyłam do dna torebki. Karta działa przez plastik nie trzeba wyjmować.