Znajdź swój szlak Znajdź swój szlak Author
Title: 2. Wyspa Malta - samodzielne wycieczki z mapkami
Author: Znajdź swój szlak
Rating 5 of 5 Des:
Ciekawostki, atrakcje i miejsca warte zobaczenia , które są w wycieczkach, opisałam rok wcześniej  tutaj  W tym poście skupię się na opisie ...

Ciekawostki, atrakcje i miejsca warte zobaczenia, które są w wycieczkach, opisałam rok wcześniej tutaj W tym poście skupię się na opisie samodzielnych wycieczek po Malcie.

Najważniejsze na początek to:

1.kupić bilet tygodniowy Tallinja Card Explore 21 e/ dzieci 15 e, opłaca się powyżej 5 wycieczek tygodniowo. 21e:2=10 przejazdów czyli 5 wycieczek tam i z powrotem. Jeździsz ile chcesz po Malcie i Gozo także w nocy. Najlepiej kupić kartę już na lotnisku przy informacji turystycznej, tu można pobrać też mapki. Posiadacze karty mają możliwość skorzystania za free przez 30 minut z systemu miejskich rowerów znajdujących się w Valletcie i najbliższych okolicach. Bilet kupić można też  na dworcach autobusowych w Buggiba, Valetta i Victoria na Gozo. Jeśli mniej będziecie jeździć dobrze mieć odliczone 2 e zimą/ 2,50 e latem z bilet jednorazowy 2 godzinny, bo kierowca nie wyda z grubszych. W niektórych autobusach można płacić kartą.

2.Ściągnąć na telefon maltańskie " jak dojadę". Najlepsze narzędzie do wyszukiwania połączeń autobusowych z mapką i przystankami - link tutaj Początek trasy ja wpisywałam: "Buggiba Bay1"to oznaczenie dworca autobusowego w Buggiba.

3. Najwygodniej korzystać z bezpłatnej karty płatniczej  Revolut. W każdej chwili na telefonie możemy zasilić tę kartę z naszego konta bankowego. Korzystnie przelicza euro i nie ma prowizji. Zakładamy w Polsce konto, bo na kartę czekamy z 2 tygodnie zanim przyjdzie pocztą.

4.Moim zdaniem najlepiej zwiedzać od połowy listopada - jaka pogoda na Malcie link tutaj

Niezbędne minimum zwiedzania np. na weekend

1. Valletta - widok z Ogrodów Barrakka i wnętrze konkatedry, potem można się zagubić w uliczkach
2. Mellieha z kaplicą w jaskini i obok najdłuższa plaża z pobliską Czerwoną wieżą.

Plan zwiedzania na tydzień:

• 1. Bugibba - pierwszy dzień po przylocie, na spokojnie okolice hotelu
  • 2. Stolica Valletta i Mosta - 1 godz autobusem
  • 3. Mellieha z kaplicą w jaskini, z najdłuższą plażą, wieża św. Agaty, ew. wioska Popeya - dojazd 10 min  autobusem
  • 4. Rabat, Mdina - miasto ciszy i  ew. klify Dingli - dojazd 1 godz
  • 10. Marsaxlock i Maraskala - 2 godz
  • 11. Floriana - 1 h
  • 12. Trójmiasto- 1 h

Na Malcie lubię hotele w Buggiba - ładne miejsce z kilkukilometrową promenadą wokół półwyspu - najlepszy to db San Antonio, Canifor to tani hotel turystyczny z dobrym jedzeniem, popularne Bella Vista i Qawra Palace widziałam, nie polecam. opis hoteli tutaj Z lotniska do hotelu autobus 15

Pierwszy lub ostatni dzień pobytu to spacer  po półwyspie na którym Buggiba, Qawra i St. Paul Bay tworzą jeden organizm.

Jest tu przepiękna, długa promenada wokół półwyspu, którą w jedną stronę dojdziemy do zatoki Xemxija, a w drugą do Solin, mała świątynia megalityczna obok w hotelu Dolmen (1) Fabryka czekolady (2) ścieżka Solina Natura (3) park Kennedy'ego (4) Soliny (5) Ptasi rezerwat (6) Oceanarium (7) i za dworcem autobusowym jest małe Muzeum Starych Aut. opisy link tutaj

Wycieczki podzieliłam:

I. Weekend podstawa

1. Valletta - 1 godz. - autobus 45/48
2. Mellieha - 30 min -autobus  221

1. Valletta - Na  dworcu autobusowym Buggiba Bay 1 wsiadamy w autobus 48 lub 45 i jedziemy ok. 1 h do stolicy. Bilety u kierowcy 2 e lepiej mieć drobne, bo nie zawsze działają czytniki kart. Bilet ważny 2 h można się przesiadać.

Plan zwiedzania stolicy.

1.Valletta - muzeum pod gołym niebem, wysiadamy na dworcu autobusowym i idziemy w stronę Fontanny Trytona.

2. Idziemy prosto w kierunku murów obronnych z nowoczesną bramą miasta w kształcie dwóch brył.

3. Mijamy fosę, fosy na Malcie były zawsze suche.

4. Zaraz za bramą jest nowoczesny budynek Parlamentu. Skręcamy przed nim w prawo.

5. Idąc teraz cały czas prosto dojdziemy do Ogrodów Barrakka z piękną panoramą na Wielki Port oraz trójmiasto Vittoriosa, Senglea, Cospicua. To jest punkt konieczny. codziennie  o 12.00 jest wystrzał z historycznej armaty.

6.Wracając do głównej ulicy przejdziemy obok Zajazdu Kastylijskiego, obecnie siedziby premiera Malty

7.A za nim pozostałości po operze.

A na przeciwko zaczynają się cudne kamienice z kolorowymi galeryjkami. Cały czas idziemy prosto główną ulicą.

8.Z prawej strony zobaczymy wejście do Konkatedry św. Jana.

A bliżej ulicy jedne z wielu czerwonych brytyjskich budek telefonicznych, cały czas czynnych.

8. Biblioteka z pomnikiem królowej Wiktorii

Pałac Wielkiego Mistrza tu urzęduje prezydent.

11.Na końcu głównej ulicy jest Fort św. Elma i muzeum wojskowe.

Idąc w lewo od Fortu wejdziemy na promenadę i piękne widoki na Vallettę i Slimę

13 iść dalej na wprost  schodami w górę, kiedy ulica skręca w prawo, do Ogrodów Hastings z pięknymi widokami na drugą stronę. Stąd już widać fontannę i dworzec autobusowy

2. Mellieha i okolice - autobus 221 z dworca  Bugibba Bay 1 dojazd 30 min.

Przejeżdżając przez Xemhija mamy widok na Wyspy św. Pawła z jego figurą.

Wysiadamy jak zobaczymy plażę. Jest to najdłuższa piaszczysta plaża na Malcie.

Z końcem plaży po drugiej  stronie drogi jest wejście na tereny Natura 2000 i dojdziemy do Czerwonej Wieży św. Agaty. Piękny widok z góry.

Z plaży podjeżdżamy 1 przystanek autobusem do kościoła z obrazem na skale w jaskini, nie idźcie pieszo, bo długo pod górę.

Idąc od przystanku (1) zwiedzanie zaczynamy od Groty Madonny (2)  w skale po wejściu znajdujemy się najpierw w przedsionku. Jest w nim źródło wody o podobno cudownych właściwościach. Jest przy figurze Madonny za płotkiem.

Na przeciwko po drugiej stronie ulicy  jest Kaplica w skale (3)  pod kościołem.

Według przekazów miał ją odwiedzić apostoł Paweł, gdy przebywał na Malcie w roku 60–tym po rozbiciu się o pobliskie skały statku, którym płynął z Palestyny do Rzymu.

Zaś 26 maja 1990 roku odwiedził ją i modlił się w niej papież Jan Paweł II

Jest tu  najstarszy fresk Maryi na skale wg wierzeń miał ją namalować św. Łukasz ale fresk jest starszy.

Na bocznych ścianach dziedzińca umieszczono jednolite, duże tablice z białego marmuru, z wykutymi na nich tekstami modlitwy do Matki Bożej z Mellieħy w kilku językach, w tym polskim.

W tej samej skale co grota  w  latach II wojny światowej wykuto ręcznie jeden z największych na Malcie kompleksów podziemnych schronów (4), obecnie Muzeum II Wojny Światowej – Mellieha Shelters. Jego korytarze mają łączną długość ponad 500 metrów. Rodzina 5-6 osobowa dostawała zgodę na wykucie małego pokoju o szer 1.8 m. Bilet 2,40 e . Te schody są zaraz obok wejścia na teren kaplicy.

Dalej możemy pospacerować po miasteczku (5), które leży na wzgórzach i ma dużo schodów.

Wracając możemy zajrzeć do kościoła(6) na skale, ale często kościoły są zamknięte poza godzinami mszy.

Idąc dalej zobaczymy jak wygląda cmentarz na Malcie (7)

a za nim jest punkt widokowy (8) na zatokę z kawiarnią. Widać z niego sąsiednią wyspę Gozo.

II. Weekend- 2 atrakcje w cenie 1 biletu

1. Mosta, Valletta, Naxxar
2. Mellieha, plaże zachodnie

1. W Bugibba na dworcu wsiadamy w autobus 48 lub 45 do Valletty i wysiadamy w Mosta gdzie można zobaczyć największą kopułę opis tutaj .Potem wsiadamy w kolejny autobus 48 i jedziemy do stolicy. Z powrotem z nowym biletem wsiadamy na dworcu w stolicy TYLKO  w 45 i wysiadamy w Naxxar, gdzie jest piękny pałac Palazzo Parisio i ogrody. Po ich obejrzeniu wsiadamy znowu w 45 i jedziemy do Buggiba. czyli płacimy tam i z powrotem 2 x 2 e= 4 e a gdybyśmy każde miejsce oglądali osobno to 2 x 3 e=6 e

Buggiba - Mosta - 30 min - na zwiedzanie Mosty mamy 1 h i Mosta - Valletta -30 min
tak samo z powrotem Valetta - Naxxar - 30 min, na zwiedzanie pałacu i ogrodów Naxxar 1 h i Naxxar- Buggiba - 30 min. Na 1 bilecie musimy się zmieścić w 2 godz.

Wysiadamy w Mosta jak zobaczymy wielką kopułę kościoła. Wejście 2 e. Kopuła ma wewnątrz 37 m średnicy. Jest to trzecia co do wielkości niepodparta kopuła w Europie. Zdażył się tu tzw. "cud bomby" W 1942 bomba 500kg przebiła kopułę i spadła wśród 300 wiernych, nie wybuchła i nikomu nic się nie stało. Bombę zatopiono w morzu a jej replika jest do zobaczenia w pomieszczeniu za ołtarzem
2.Druga oszczędna  trasa to  autobusem 221 z Bugibba do Mellieha. Dalej 101 spod hotelu Seabank przy plaży jedziemy zobaczyć plaże zachodnie Golden Bay i wracamy 223 do Buggiba

Do drugiej plaży idziemy górą , ładne widoki z góry.

Do drugiej plaży prowadzą schody, do trzeciej też jest dojście ale bardzo strome.

III.Weekend max

1.Mosta 2.Valletta 3.Birgu 4.Sliema 5.St Julian

1.Mellieha 2.Błękitna Laguna 3.Plaże zachodnie

1. Mosta, Valletta, Birgu, Slima, St. Julian  - z Bugibba  autobusem 45 lub 48. Wysiadamy w 1.Mosta jak zobaczymy wielką kopułę kościoła.  Znów wsiadamy w 45 lub 48 i dojeżdżamy do 2.Valletty, wysiadamy na dworcu autobusowym i idziemy w stronę Fontanny Trytona. Z ogrodów Barrakka zjeżdzamy windą do tramwaju wodnego do 3.Birgu, wracamy tak samo do Valletty opis zwiedzania stolicy  wyżej. Wsiadamy w tramwaj wodny bilet 2 e i płyniemy do 4. Sliemy, kierujemy się w prawo do promenady i idziemy aż do 4.St. Julian tutaj wsiadamy w autobus 221 do Bugibba na jakimkolwiek przystanku przy promenadzie, ponieważ autobus jedzie wzdłuż promenady Slimy i St.Julian.

2. Mellieha, Błękitna Laguna, plaże zachodnie- autobus 221 z Bugibba jedziemy 30 min do Mellieha opis zwiedzania wyżej. Na jakimkolwiek przystanku przy głównej ulicy przy plaży łapiemy jakikolwiek autobus  bo wszystkie jadą do Cirkewwa. Wysiadamy na końcu trasy w porcie. Tam dużo budek z biletami na Comino cena 15 e w dwie strony. Płyniemy ok. 15 min, po drodze piękne punkty widokowe z klifami i jaskiniami i niesamowicie granatowa woda w morzu. Po powrocie do portu, autobusem 101 jedziemy do zachodnich plaż 30 min. Z plaż 223 wracamy do Buggiba.

IV. 7 dni na spokojnie

1.Valletta i Mosta
2.Mellieha
3.plaże zachodnie
4.Mdina i Rabat
5.Gozo
6. Sliema i St. Julian

4. Rabat, Mdina - z Bugibba 41,31,42,48

20 min do 1.Mosta wysiadamy przy kościele Wejście 2 e. Kopuła ma wewnątrz 37 m średnicy. Jest to trzecia co do wielkości niepodparta kopuła w Europie. Zdarzył się tu tzw. "cud bomby" W 1942 bomba 500kg przebiła kopułę i spadła wśród 300 wiernych, nie wybuchła i nikomu nic się nie stało. Bombę zatopiono w morzu a jej replika jest do zobaczenia w pomieszczeniu za ołtarzem.

dalej autobus 186 jedzie 20 min do 2.Rabatu z kościołem św. Pawła i katakumbami pod nim i grota, w której znalazł schronienie św. Paweł.

i Mdiny miasta ciszy, bo nie ma tu ruchu kołowego. Niegdyś była to stolica Malty, dziś mieszka tu ok. 250 osób.

5. Gozo z Buggiba 221 do końca trasy  do portu. Rozkład promów  z Cirkewwa, link tutaj bilety kupuje się w drodze powrotnej 4,65 e. Można też płynąć promem z Valletty, na wprost windy z Barrakka Gardens.

Dalej autobusem 301/303 z  portu w Mgarr

do stolicy Gozo Victorii, z cytadeli jest widok na całą wyspę.

Dalej 308 do Ta Pinu - bazyliki  gdzie modlitwy są wysłuchiwane i dzieją się cuda . Jest tradycja, że modląc się tutaj, w ciągu roku zadzieje się cud i otrzymamy to o co prosiliśmy. Wstęp do Bazyliki jest bezpłatny. Nieopodal jest droga krzyżowa na wzgórzu z figurami naturalnej wielkości. Bazylikę odwiedzili papieże Jan Paweł II i Benedykt XVI.

Z Ta-Pinu schodzimy z powrotem do głównej drogi do przystanku 312 i jedziemy do Dwejra Azure Window, okna już nie ma ale jest piękne miejsce. jest tu Blue Hole jezioro morskie i zatoka morska odcięta od morza skałami. 312 wracamy do Victorii. Gozo najlepiej zwiedzać autobusem hop/on/off bo tutaj trzeba zawsze wrócić do stolicy wyspy i zmienić autobus.

6. St Julian i Sliema - autobus  212/ 222. Wysiadamy w  Potomaso jest tu kocia wioska Cat’s Village

Dalej St. Julian  z promenadą  aż do końca Sliemy. Przepiękne widoki.

Plaża przed hotelem Mariott

Sliemie szeroką promenadą nad brzegiem morza dojdziemy  do przystanku tramwaju wodnego i możemy  popłynąć do Valetty albo autobusem wrócić do hotelu.

V. 7 dni max

1.Mosta  2.Naxxar

Valletta, Birgu, Sliema, St Julian - opis wyżej, Floriana  link tutaj

Mdina i Rabat - opis wyżej

Do najwyższych klifów  Dingli na południu Europy jedzie się 12 min z dworca autobusowego w Rabacie 201.

wysiadamy przy kaplicy św. Marii Magdaleny.

Dalej 201 jedziemy do Błękitnej Groty. Przy bezwietrznej pogodzie łódki wpływają do środka groty 10 e

Z powrotem 201 jedziemy do Siggiewi i tam przesiadamy się w 62 do stolicy.

Megality w Tarxien - ze stolicy z dworca, autobusem 81/82/85/88 jedzie się 16 min do Tarxien , najlepiej zachowanego kompleksu megalitycznych budowli sprzed 3500 lat. Wsiadamy w 81/85 do Marsaxclock "Port ciepłego wiatru" - Kolorowe łodzie, tzw. luzzu, rybacy wypływają na połów dwa razy dziennie. Jest tu 70 % wszystkich łodzi na wyspie, niedzielny targ rybny. Niedzielne autobusy są przepełnione. Tutaj nie dojechałam bo zawsze szkoda mi 4 h w autobusie w 2 strony.
Do Maraskala dojedziemy autobusem 119 a dalej do stolicy 92/93.

Do Mosty jedziemy 45 i po obejrzeniu Rotundy, dalej 45 jedziemy do Naxxar  z pałacem zwanego "małym Wesalem" i pięknym ogrodem. Wracamy 45 do Buggiba.

Wycieczki można też połączyć tak :

• Północ -  autobus 221  10 min do Mellieha z kościołem, grotą i kaplicą, schodzimy do plaży i dalej wchodzimy do czerwonej wieży. Wsiadamy w  każdy autobus w stronę  Cirkewwa, jazda 5 min i  wysiadamy na końcu i stateczkiem  15 min do Błękitnej Laguny. Jak mamy siły to płyniemy promem 20 min  na Gozo ale lepiej na drugi dzień.

• Zachód - zaczynamy od zachodnich plaż - autobus  223/225 jedzie 30 min potem  1 h  autobusem 44 z przesiadką w Mithna w 186 do Mdiny i Rabatu dalej z dworca w Rabacie 12 min  201 i zobaczymy  klify Dingli dalej 201 zawiezie nas przez 45 min do  Błękitna Grota

• Wschód - jedziemy  ok 1 h do stolicy Valetty, po drodze kopuła w Mosta, z Ogrodów Barakka windą na dół i  tramwajem wodnym do Trójmiasta, potem przechodzimy na drugą stronę stolicy i tramwajem wodnym do Sliemy, dalej do St Julian. łapiemy po drodze  autobus 221  i wracamy do Buggiba drogą przy morzu.

• Południe -W stolicy z dworca  81/82/85/88  do megalitów w Tarxien jedzie 15 min  dalej 210 jedzie 25 min do Marsaxlock i  dalej 119 jedzie 20 min do Maraskala