JA to kilka stanów świadomości, między którymi można swobodnie się przełączać, niestety często dzieje się to zupełnie poza naszą kontrolą. Eric Berne nazwał te stany Dorosły, Rodzic i Dziecko.
Dorosły jest jak centrum sterowania, to ta racjonalna część nas, która wybiera świadomie jak się zachować, zbierając dane od pozostałych stanów i ze świata zewnętrznego.
Rodzica zapisali nam nasi rodzice i ważne osoby swoimi zachowaniami i korzystamy z tego dopóki nie wytworzymy własnego Dorosłego, który zapisane wartości, normy i nakazy w Rodzicu może uaktualnić czy zmienić.
W Dziecku są nasze emocje, wzornik popędów i rany z przeszłości.
Dorosły decyduje, który ze stanów dopuści do głosu, ma aż 11 możliwości!!!
np. na zdanie : "Tu jest bałagan", są możliwe odpowiedzi:
1.Dorosły: "Zgadzam się, że jest bałagan, ale nie zgadzam się, że znowu, ponieważ wczoraj był porządek".
2.Rodzic opiekuńczy: "Nie denerwuj się, przecież wiesz, że nie możesz się denerwować".
3.Rodzic pobłażliwy: "Ja to zaraz posprzątam a ty sobie odpocznij".
4.Rodzic stanowczy: "Ustalę grafik i będę pilnować, aby każdy się tego trzymał".
5.Rodzic krytyczny: "To weź się wreszcie do roboty, brudasie".
6.Dziecko przystosowane: "Zaraz to posprzątam".
7.Dziecko uległe: "Sprzątam i sprzątam a ty się ciągle czepiasz"/ofiara/
8.Dziecko spontaniczne: "To co sprzątamy?"
9.Dziecko impulsywne: "Spadaj…"
10.Dziecko zbuntowane: "Mi bałagan nie przeszkadza".
11.Dziecko krnąbrne: "Odczep się, nie będę tego sprzątać, bo nie"
DOROSŁY to najbardziej dojrzała forma kontaktowania się ze światem. Jest rzeczowy i konkretny, działa jasno i prosto, reaguje na to, co tu i teraz, potrafi oddzielić fakty od opinii.
np. na zdanie : "Tu jest bałagan", są możliwe odpowiedzi:
1.Dorosły: "Zgadzam się, że jest bałagan, ale nie zgadzam się, że znowu, ponieważ wczoraj był porządek".
2.Rodzic opiekuńczy: "Nie denerwuj się, przecież wiesz, że nie możesz się denerwować".
3.Rodzic pobłażliwy: "Ja to zaraz posprzątam a ty sobie odpocznij".
4.Rodzic stanowczy: "Ustalę grafik i będę pilnować, aby każdy się tego trzymał".
5.Rodzic krytyczny: "To weź się wreszcie do roboty, brudasie".
6.Dziecko przystosowane: "Zaraz to posprzątam".
7.Dziecko uległe: "Sprzątam i sprzątam a ty się ciągle czepiasz"/ofiara/
8.Dziecko spontaniczne: "To co sprzątamy?"
9.Dziecko impulsywne: "Spadaj…"
10.Dziecko zbuntowane: "Mi bałagan nie przeszkadza".
11.Dziecko krnąbrne: "Odczep się, nie będę tego sprzątać, bo nie"
Decyzje podjęte przez Dorosłego mają największe szanse powodzenia, a najdoskonalszy, najbardziej efektywny dialog prowadzimy wtedy, kiedy kontaktuje się ze sobą dwóch Dorosłych. Jednak gdy Dorosły nie ma w sobie odrobiny Dziecka, jest sztywny, nie umie wypoczywać, przedkłada obowiązki nad przyjemności, jest rzeczowy do bólu i nie jest przyjemnie z nim przebywać.
W stanie RODZIC myślimy i zachowujemy się tak, jak zachowywały się ważne dla nas osoby, kiedy byliśmy dziećmi stąd jest zdanie: „ Zachowujesz się dokładnie jak twoja matka/ojciec”
Rodzic najczęściej odzywa się, kiedy jesteśmy w konflikcie, w stanie niepewności, wtedy nie analizujemy Dorosłym tylko sięgamy po gotowe zapisy z Rodzica, dobrze więc mieć je uaktualnione.
I tak jak w wychowaniu musi być opieka i zasady, tak mamy Rodzica Opiekuńczego i Rodzica Stanowczego.
Rodzic Opiekuńczy, który przesadził to Ratownik lub Rodzic Pobłażliwy. On nie tyle pomaga, ile wciska pomoc.
A jak Rodzic Stanowczy zapędzi się w stanowczości to wpadnie w Rodzica Krytycznego "bo ja tak mówię" Tu jest krytyka, karanie, poniżenie i pomniejszenie innych.
Rodzic Opiekuńczy – jest życzliwy, troszczy się o innych, wspiera, doradza w przyjazny sposób i motywuje. Mówi: na pewno ci się uda, będę przy tobie, spróbuj zrobić to inaczej.
Rodzic Ratownik - wyręcza w trudnych obowiązkach, odbiera samodzielność, wzmacnia bierność i poczucie braku kompetencji. I czuje się niedoceniany, bo oczekuje wdzięczności, a jej nie dostaje.
Rodzic Normatywny - ustala reguły i ustanawia granice, strzeże norm, określa hierarchię wartości, nakazuje, zakazuje.
Rodzic Krytyczny – nic mu się nie podoba, wszystko krytykuje, używa uogólnień (zawsze, wszyscy, nigdy) i zwrotów typu: jak tak można, ile razy mam ci mówić, to niedopuszczalne.
DZIECKO jest przede wszystkim nośnikiem naszych emocji. Tu są też nasze pragnienia, potrzeby i kreatywność, nowe pomysły i twórczość. Dominacja Dziecka ma miejsce wówczas, gdy mamy tendencję do impulsywnego działania i poddawania się silnym emocjom, bez racjonalnej oceny sytuacji a także brak odpowiedzialności i skłonność do ryzyka.
Dziecko Spontaniczne – tu jest nasza kreatywność, nowe pomysły, dobra zabawa i dobry seks . W tym stanie jesteśmy radośni i ciekawi świata. Nie boimy się pytać i potrafimy w swobodny sposób wyrażać swoje uczucia i pragnienia. Jednak w tym stanie nie podejmujmy decyzji bo nie potrafimy przewidzieć ich skutków. To Dziecko jest też nieodpowiedzialne, skłonne do ryzyka, egoistyczne i nie przejmuje się normami, stąd tyle problemów z artystami.
Dziecko przystosowane najlepiej odnajdzie się w społeczeństwie, bo nie sprawiają mu trudności normy i ograniczenia. Jest uprzejme, z kulturą tzw. „dobrze wychowane”, kobiety są „ z klasą” a kierowcy przepuszczają na pasach pieszych.
Kiedy jednak przesadzimy, stajemy się Dzieckiem Uległym. Jego sposobem na życie jest podporządkowanie się. Taka osoba w dzieciństwie była nagradzana za to, że była grzeczna. To wszystkie szare myszki, które przepraszają, że żyją, są perfekcjonistami i nie potrafią odmawiać.
Dziecko Zbuntowane jest bardzo asertywne. Pilnuje swoich granic, wyraża swoje potrzeby. Jeśli przegnie to będzie zawsze na „nie” – nie chce, nie lubi, nie będzie tego robić. To jest ta część nas, która lubi się obrażać, dąsać i mieć humory.
Zdrowa osoba elastycznie przechodzi z jednego stanu w inny zależnie od sytuacji, bo wszystkie stany są potrzebne. Stan DOROSŁY decyduje który kawałek świadomości dopuścić do głosu.
Osoba zaburzona- funkcjonuje najczęściej w jednym ulubionym stanie.
np. osoby obrażające się-w DZIECKU ZBUNTOWANYM, wywyższające się- w RODZICU KARZĄCYM, ofiary losu –w DZIECKU ULEGŁYM, matki polki- w RODZICU OPIEKUŃCZYM, Piotruś Pan w DZIECKU SPONTANICZNYM,
Zdrowa osoba elastycznie przechodzi z jednego stanu w inny zależnie od sytuacji, bo wszystkie stany są potrzebne. Stan DOROSŁY decyduje który kawałek świadomości dopuścić do głosu.
Osoba zaburzona- funkcjonuje najczęściej w jednym ulubionym stanie.
np. osoby obrażające się-w DZIECKU ZBUNTOWANYM, wywyższające się- w RODZICU KARZĄCYM, ofiary losu –w DZIECKU ULEGŁYM, matki polki- w RODZICU OPIEKUŃCZYM, Piotruś Pan w DZIECKU SPONTANICZNYM,
RODZIC-/zbiór doświadczeń, normy i wartości/
opiekuńczy /+/ stanowczy /+/
- słucha i motywuje - wytyczanie granic i porządek
- cierpliwy i wyrozumiały - dyscyplina i silna wola
- pomaga i pociesza - wartości, tradycja, etyka, sumienie
opiekuńczy /+/ stanowczy /+/
- słucha i motywuje - wytyczanie granic i porządek
- cierpliwy i wyrozumiały - dyscyplina i silna wola
- pomaga i pociesza - wartości, tradycja, etyka, sumienie
- dodaje odwagi i uspokaja - wychowanie i nauczanie
pobłażliwy /-/ krytyczny /-/
- pobłaża i nie deleguje obowiązków - zakazy i nakazy i władza
- dawanie gotowych rozwiązań - kontrola i sprawdzanie
- miłość bezkrytyczna i wyręczanie - plotkowanie i apodyktyczność
- rady ,porady i „powinieneś” - ocenia , uogólnia i krytykuje
/+/-logiczne myślenie i obiektywizm
- zbieranie danych i szukanie rozwiązań
- analiza faktów i wyciąganie wniosków
- stawianie rzeczowych pytań
- podejmowanie decyzji
/-/ - chłodny, sztywny „robot”
- obojętny, nieczuły i bez uczuć
- nudny i szary
przystosowane spontaniczne zbuntowane
/+/- uprzejme i życzliwe /+/- spontaniczne i bezpośrednie /+/- dbałość o swoje granice
- harmonia z otoczeniem - twórcze i radosne i towarzyski - wyrażanie potrzeb
- poczucie taktu - intymność i bliskość - wyrażanie poglądów /-/ - uległe /-/ - impulsywne /-/ -krnąbrne
- harmonia z otoczeniem - twórcze i radosne i towarzyski - wyrażanie potrzeb
- poczucie taktu - intymność i bliskość - wyrażanie poglądów /-/ - uległe /-/ - impulsywne /-/ -krnąbrne
- bezradne i lękliwe - egocentryczne i chaotyczne - uparte
- niepewne i smutne - nie liczy się z normami - dąsa się ,obraża
- bez własnego zdania - nieprzemyślane działania - na przekór
- spełnia oczekiwania innych - ryzykanctwo - niezadowolone i humory
-W czasie zabawy czy imprezy najlepiej być w stanie DZIECKA SPONTANICZNEGO.
-W czasie choroby najczęściej wpadamy w stan DZIECKA ULEGŁEGO
-Plotkowanie i krytykowanie odbywa się w stanie RODZICA
-Wychowanie dzieci wymaga udziału obojga RODZICÓW i OPIEKUŃCZEGO i STANOWCZEGO
-Decyzje o zmianie pracy podejmować tylko w stanie DOROSŁEGO
-DZIECKO SPONTANICZNE jest najbardziej twórcze.
-Kastrowanie psychiczne - to utknięcie w stanie RODZICA, wtedy partner/ka podświadomie odrzuca sex z „rodzicem”
-Najlepszy kontakt mamy, kiedy z drugą osobą jesteśmy w tym samym stanie świadomości, kłopoty z komunikacją często wynikają z tego, że druga osoba jest w innym czyli najpierw musimy znaleźć tzw. wspólną płaszczyznę czyli taki sam stan świadomości.
- niepewne i smutne - nie liczy się z normami - dąsa się ,obraża
- bez własnego zdania - nieprzemyślane działania - na przekór
- spełnia oczekiwania innych - ryzykanctwo - niezadowolone i humory
-W czasie zabawy czy imprezy najlepiej być w stanie DZIECKA SPONTANICZNEGO.
-W czasie choroby najczęściej wpadamy w stan DZIECKA ULEGŁEGO
-Plotkowanie i krytykowanie odbywa się w stanie RODZICA
-Wychowanie dzieci wymaga udziału obojga RODZICÓW i OPIEKUŃCZEGO i STANOWCZEGO
-Decyzje o zmianie pracy podejmować tylko w stanie DOROSŁEGO
-DZIECKO SPONTANICZNE jest najbardziej twórcze.
-Kastrowanie psychiczne - to utknięcie w stanie RODZICA, wtedy partner/ka podświadomie odrzuca sex z „rodzicem”
-Najlepszy kontakt mamy, kiedy z drugą osobą jesteśmy w tym samym stanie świadomości, kłopoty z komunikacją często wynikają z tego, że druga osoba jest w innym czyli najpierw musimy znaleźć tzw. wspólną płaszczyznę czyli taki sam stan świadomości.
Jak możesz wzmacniać u innych postawę Dorosłego?
Samemu być w stanie DOROSŁY i z tego stanu się komunikować.
• Pytaj o zdanie: „Jak myślisz?”
• Pytaj o pomysły: „Jak chciałbyś to rozwiązać?” „Co możemy zrobić? „
• Zapewniaj o swoim wsparciu „Daj znać, jeśli będziesz czegoś potrzebował”
• Przekazuj odpowiedzialność za rozwiązanie problemu „ Daj mi znać jak poszło”
• Nazywaj to, co się dzieje bez dawania rozwiązania - " W kuchni jest brudno"
Do poczytania:
Eric Berne, „W co grają ludzie?”
Eric Berne, „Dzień dobry i co dalej?”
Samemu być w stanie DOROSŁY i z tego stanu się komunikować.
• Pytaj o zdanie: „Jak myślisz?”
• Pytaj o pomysły: „Jak chciałbyś to rozwiązać?” „Co możemy zrobić? „
• Zapewniaj o swoim wsparciu „Daj znać, jeśli będziesz czegoś potrzebował”
• Przekazuj odpowiedzialność za rozwiązanie problemu „ Daj mi znać jak poszło”
• Nazywaj to, co się dzieje bez dawania rozwiązania - " W kuchni jest brudno"
Do poczytania:
Eric Berne, „W co grają ludzie?”
Eric Berne, „Dzień dobry i co dalej?”