Manipulacja to niewidzialne dłonie, które pociągają za sznurki, abyśmy podjęli decyzję dobrą dla manipulatora w poczuciu, że robimy to dobrowolnie i z korzyścią dla siebie. Nawet dzieci manipulują, aby dostać cukierka.
- POŚPIECH I NACISK - brak nacisku i pośpiechu cechuje zdrową komunikację "proszę się zastanowić, przemyśleć" albo "jak będziesz gotowa, daj znać " natomiast "to ostatnie trzy sztuki, musi się pan spieszyć" to już manipulacja. Pośpiech, abyśmy nie mieli czasu się zastanowić.
Jak się bronić? - " Muszę to przemyśleć"
-WZBUDZANIE EMOCJI - Jak czujemy nagle duże emocje to coś jest nie tak. Pod wpływem strachu " to ostatnie sztuki", wstydu, kiedy manipulator zarzuca cię danymi i faktami o których ty mało wiesz, czy poczucia winy" jak mogłeś..." myślenie racjonalne jest osłabione.
Jak się bronić? - zdystansować się i ochłonąć
-ROBIENIE Z SIEBIE OFIARY - Manipulator wyolbrzymia osobiste sprawy, często przerysowuje lub wymyśla choroby, cierpienia i poświęcenia. Gra słabą, bezsilną ofiarę, by wykorzystać twoją dobrą wolę, instynkty ochronne, poczucie moralności i obowiązku. Ofiary chcą wywołać współczucie i zmusić do przysługi.
Jak się bronić? - " Rozumiem" i kropka
-REAGOWANIE CISZĄ - Gdy manipulator nie odpowiada na twoje pytania, telefony, teksty, czy e-maile. Wykorzystuje w ten sposób przewagę, by zasiać w twojej głowie wątpliwość i niepewność.Niska samoocena, która powoduje, że chcesz, żeby ludzie nieustannie cię potrzebowali. Wtedy wydaje ci się, że możesz kontrolować relacje poprzez dawanie innym tego, co chcą uzyskać.
Techniki manipulacji
-stopa w drzwiach - najpierw prosimy o coś małego "mogę o coś zapytać?" a potem " pożycz mi.." Sprzedawcy często konstruują pytania , abyśmy trzy razy odpowiedzieli "tak" bo jest duża szansa, że na czwarte typu " czy jest pani zdecydowana ?" też odpowiemy " tak"
-drzwiami w twarz - najpierw duża sprawa, my odmawiamy a potem mała, na którą się zgadzamy a to o tę małą chodziło. "Zawieź mnie do Warszawy - nie -to chociaż na dworzec- na dworzec tak"
-niska piłka -bazująca na regule zobowiązania, bo ludzie są bardziej skłonni zgodzić się spełnić żądanie, które zgadza się z ich poprzednią reakcją. Nie wypada być hipokrytą i deklarować pomoc potrzebującym, ale nie dawać wsparcia finansowego dla biednych czy bezdomnych.
-popychanie dyliżansu - przyspieszenie rozwoju relacji "dopiero co się spotkałyśmy, a już tak się rozumiemy, jak bratnie dusze"
-pieszczenie ego -" taka osoba jak pan, to musi mieć..."
-pytania zamknięte- "chcesz karkówkę czy łososia" i wybieramy pomiędzy jakby innych opcji nie było
-dziel i rządź - uśpienie czujności czyli skłócenie osób, aby nie dostrzegli problemu zajęci sobą
-efekt wabika - telewizor za 5 tys. będzie tani postawiony obok takiego za 10 tys.
-dobry i zły policjant -technika do zmiękczania osoby, matka nakrzyczy a ojciec przytuli i dziecko wszystko opowie ojcu.
-huśtawka emocjonalna - Celowe podanie negatywnej fałszywej inf by wywołać stres" mam dla pana wypowiedzenie z pracy" a potem wycofanie się " Przepraszam to pomyłka to dla osoby o innym imieniu" a potem żądanie " Proszę dziś zostać do 20.00"
Jak wygląda manipulacja w handlu, której już nawet nie zauważamy, bo się przyzwyczailiśmy."Rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne" – reguła autorytetu,
"Wyprzedaż ostatnich egzemplarzy" – reguła niedostępności,
"Wybrała pani najlepszy produkt. Ja sama również kupuję ten płyn do tkanin" – reguła lubienia i sympatii,
"Możemy się potargować. Ja trochę zejdę z ceny, a pan trochę obniży swoje wymagania" – reguła wzajemności,
"Skoro już pani zdecydowała się na tę sukienkę, polecam do niej świetne pantofle" – reguła zobowiązania i konsekwencji.